Hoe werkt het?

4Scouts bestaat uit een website-systeem en een (offline werkende) tablet-applicatie. Het systeem vormt de database voor de club en de omgeving van waaruit de club haar scouts aanstuurt. Met de tablet-applicatie als vervanger van het klassieke papieren boekje kunnen scouts gemakkelijker dan ooit hun waarnemingen vastleggen en rapporten aanmaken volgens eigen of door de club gestelde standaarden. Alles wat de scout in de applicatie opneemt wordt opgeslagen in het beveiligde website-systeem, oftewel de database van de club.

Via deze link kun je de uitgebreide handleiding van de software van 4Scouts bekijken. Hieronder lees je meer over de belangrijkste opties binnen de software.

Inrichting van het club-account

Scout account(s)

Het aanmaken van één of meerdere accounts voor scouts binnen je eigen club-omgeving is zeer eenvoudig. De accounts worden aangemaakt in het website-systeem en zijn daarna ook te gebruiken op de tablet-applicatie.

Elk account kun je voorzien van de gewenste rechten. Met de inloggegevens kan een scout namelijk zowel in de tablet-applicatie als in het website-systeem inloggen. Met het toekennen van rechten aan een scout wordt bepaald wat deze persoon wel of niet kan inzien of doen binnen het website-systeem.

Daarnaast is het mogelijk om één of meerdere afdelingen aan te maken binnen het club-account. Aan een eventuele afdeling kunnen specifieke speler-kenmerken, scouts en rapporten worden gekoppeld.

Speler-kenmerken

Binnen de software is het mogelijk om volledig naar wens kenmerken in te stellen en deze kenmerken aan posities toe te wijzen. Het toewijzen van kenmerken aan posities is optioneel, het is ook mogelijk om alle kenmerken voor alle posities te tonen.

Het is tevens mogelijk om de relevantie van een kenmerk voor een bepaalde positie aan te geven. Dit wordt in het systeem aangegeven met verschillende kleuren. Zo kunnen scouts in één oogopslag zien of een bepaald kenmerk belangrijk, wenselijk of niet relevant is voor een positie.

Instellingen club

Een club kan het systeem volledig naar wens instellen. Denk bijvoorbeeld aan de wens om scouts verplicht een gemiddelde waardering in te laten vullen, de manier van het versturen van e-mails en rapporten, het instellen van minimale en maximale kenmerkwaardes etcetera.

Tablet applicatie

Tijdens de wedstrijd razendsnel en efficiënt kunnen werken met één eenvoudige app? 4Scouts maakt het mogelijk. Door middel van zelf ingestelde standaarden kunnen scouts tijdens de wedstrijd snel en gemakkelijk waarnemingen noteren. Zo kunnen clubs hun scouts volgens dezelfde standaarden laten werken. Het resultaat is een vrijwel afgerond standaard rapport dat direct na de wedstrijd beschikbaar is.

Voorbereiden op de wedstrijd

De software bevat een planning die per club naar wens ingericht kan worden. Clubs kunnen zelf aangeven welke competities en clubs zij willen volgen. De wedstrijden van deze competities en/of clubs worden dan automatisch toegevoegd aan de planning. Vervolgens is het mogelijk om bepaalde wedstrijden toe te wijzen aan één of meerdere scouts en de scout hier via e-mail/Google agenda van op de hoogte te stellen.

Is een wedstrijd op tijd (24 uur voor aanvang van de wedstrijd) aan een scout toegewezen, dan wordt 30 minuten voorafgaand aan de wedstrijd automatisch de opstelling ingeladen. Het is ook mogelijk om dit handmatig te doen.

Start met scouten

De scout kan gemakkelijk de betreffende wedstrijd aanklikken om te starten met scouten.

Er zijn verschillende weergaves mogelijk voor het scouten: een overzicht met alle spelers in tabelvorm, een veldweergave waarbij de spelers daadwerkelijk op het veld geplaatst kunnen worden, een individueel rapport gericht op één speler of een overzicht met alleen het veld en een notitieblok. De scout kiest zelf welke weergave hij gebruikt.

Vervolgens is het tijdens de wedstrijd mogelijk om spelers aan te klikken en hier notities en beoordelingen bij te schrijven. Er kan op elk moment geswitcht worden tussen verschillende spelers. Ook voor de wisselspelers is dit het geval.

Na afloop van de wedstrijd kan de scout met één druk op de knop het volledige rapport opslaan en verzenden naar het website-systeem. Er komt tevens automatisch per speler een rapport binnen in het systeem. De rapporten kunnen na afloop altijd nog bewerkt worden.

Resultaten bekijken

Alle rapporten zijn terug te vinden in één overzichtelijke database. Hier kun je de details per wedstrijd inzien, maar het is ook mogelijk om alle beoordelingen van een bepaalde speler in één overzicht te tonen.

Maatwerksysteem

De opties die hierboven zijn toegelicht zitten standaard in elk 4Scouts systeem. Dit maakt het systeem een compleet softwarepakket dat door elke club direct te gebruiken is. Uiteraard is het ook mogelijk om extra opties op maat te laten ontwikkelen. We gaan graag in gesprek om de wensen te bespreken.

Veiligheid

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij 4Scouts. De data die je toevoegt in het systeem is enkel voor je eigen club-account en de bijbehorende scouts inzichtelijk. 4Scouts treft verschillende maatregelen om ervoor te zorgen dat de data daadwerkelijk veilig wordt bewaard en zoals vermeld enkel voor de eigen club inzichtelijk is. Heb je hier vragen over, dan staan we je graag te woord.